tisdag 9 oktober 2012

Kontantlös?

Det verkar som fler och fler företag/butiker slutar att ta emot kontanter som betalningsmedel? De hänvisar till rånrisken och sina anställdas trygghet, argument jag iof kan köpa, men vore det inte bättre om samhället satsade mer på att förebygga brotten.

Kort fungerar oftast smidigt och bra, men det händer lite då och då att terminalen inte får kontakt med banken, eller att banken har störningar, tekniskt fel osv, tillfällen då kontanter behövs, sen kan jag tycka att det är upp till mig som konsument att få välja, om jag vill betala med kontanter eller kort.

Vad tycker du? Bakdel säger jag!

SBAB sänkte idag bolåneräntan, fler institut följer efter, det går sakta men säkert nedåt, undrar hur långt ner räntan kan tryckas innan det vänder uppåt igen?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

3 kommentarer:

norpan sa...

Det är ju helt upp till dig som konsument, såtillvida att du kan välja att handla hos handlare som tar kontanter. Men att tvinga någon att ta emot kontanter om de inte vill är fel.

nonhosonno sa...

Hej norpan, nja jo, klart att även handlarna måste få bestämma oxå, men om alla affärer slutar ta kontanter blir ju de med kontanter tvingade till kort, vem skall köpa och vem skall sälja då? Någon stackare får ju ge sig.

norpan sa...

Ingen behöver ge sig. Den som inte vill sälja mot kontanter slipper. Om alla affärer slutar ta emot kontanter, ja då får man väl handla på svarta marknaden eller acceptera att ingen vill sälja mot kontanter och använda kort.