Visar inlägg med etikett semester. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett semester. Visa alla inlägg

måndag 22 juni 2026

4 veckor


Idag har jag nyttjat min annandag pingst/nationaldags ledighet, en ledig dag då nationaldagen inföll på en lördag.

Frugan och yngsta dottern tog ett tågtur, jag själv städade ur bilen, och körde sen en rundtur på 15 mil, ett litet besök till farmor o farfars grav.

Nu är det 4 veckor tills sommar semestern kickar in, skall bli riktigt skönt och behövligt.

fredag 19 juni 2026

Midsummer


Midsommar, den riktiga starten på den svenska sommaren, så härligt. Sol, värme, grönska och några underbara månader att njuta av.

Idag blir det en tur till mina föräldrar, fira med lite god mat, lax, sill och svenska jordgubbar.

Önskar er en fin dag där ute, och ta det lugnt :)

söndag 14 juni 2026

Elstöd


Nu äntrar vi midsommarveckan, och bara fyra arbetsdagar, härligt härligt. Solen lyser, fast bakom molnen, 15 grader, mulet, regn till och från, så sommarvärmen verkar dröja.

Ett åtagande nu i veckan förutom jobbet, sedan är det uppehåll till slutet av augusti, och 5 arbetsveckor kvar tills semestern kickar in.

Elstöd på 78:- ja vad säger man, många bäckar små? De pengarna kunde de behållit och lagt där de gjort bättre nytta.

Idag får det bli lite plock i hemmet, vattna blommor, tvätta, lägga in räkningar mm

lördag 13 juni 2026

Sverigeturné



Sabaton ger sig ut på Sverigeturné igen, 21 lite mindre ställen, skoj, såg dom i Göteborg i december 2025, så blir ett konsertbesök i februari 2027, biljetter redan införskaffade genom förköp, ordinarie biljett släpp är nu på måndag. Härligt, kanske 2027 kan bli ett konsert år? 

söndag 7 juni 2026

6 veckor


Det rullar på, full fart och alltid lite extra så här när semestertider närmar sig, alla vill ha massor av saker gjorda innan de stämplar ut, så orderboken är välfylld. 6 veckor till semestern.

Idag blev det en tur till Skara och ett besök på travbanan Axevalla, en bit mat, några kalla, och lite spel på hästar, trevligt och söndags spänning. Åkte på trav ofta förr, blir alldeles för sällan numera tyvärr, men det har blivit väldigt bekvämt att titta på det hemma i soffan, men försöker komma iväg några gånger under sommar månaderna.

söndag 17 maj 2026

9 veckor


Mitten av maj, mulet, små kyligt och regn ute, bra för växtligheten, prognosen visar högre temperaturer slutet nästa vecka, härligt.

9 veckor tills semestern kickar in, och vi har hittills planerat in 2 resmål x 4 dagar av 35, lutar åt en bokning till, sen får det bliva spontana dagar resten.

Västkusten 4 dagar hela familjen
Stockholm 4 dagar jag o frugan

Har ni bokat in något inför semestern?

lördag 9 maj 2026

Storstads puls

 


Semesterplanering, bokat in 3 nätter i huvudstaden, tog ett hotell nära centralstationen, även tågbiljetter är fixade.

Gamla stan och Kungliga Slottet blir väl en heldag, gäller att ha bra skor på fötterna :)

Hard Rock Cafe skall oxå få sig ett besök, sen vet jag inte riktigt vi får traska runt och se vad som erbjuds.

Idag blir det några kalla öl i det härliga vädret, och följa travet på tv från Åby och Paralympiatravet.

tisdag 5 maj 2026

11 veckor


Det är en underbar tid vi har framför oss, våren, solen börjar värma, grönskan breder ut sig, helt underbart.

Räknade veckorna, och 11st arbetsveckor kvar innan semestern startar, sitter och planerar lite, några nätter i stuga är redan inbokat, spanar nu efter några hotellnätter i huvudstaden, en tåg tripp och strosa runt lite, äta och dricka lite gott, bara njuta av tillvaron.

Har ni några planer inför sommaren?

söndag 3 maj 2026

Sparmålet 2028



Sparandet till resor 2028 är nu uppe i 55% av målet.

Har även börjat ett nytt sparmål till lite skoj 2031, när man själv fyller jämnt, fy det kändes läskigt att skriva 2031, men livet rullar ju på, och man blir inte yngre. Lite extra skoj på vägen behövs, se och uppleva så mycket man kan, så ett litet sparmål till några extra upplevelser 2031.


måndag 19 januari 2026

Bilinköp



Köpte en bil i september förra året, så det blev bara 1 år med bara en bil i hushållet,  det fungerade bra till vardags, men då nära o kära runt omkring blev lite krassliga och bor en bit bort blev det bökigt och besvärligt, frugan jobbar natt och använder bilen, skulle jag då behöva ge mig iväg var jag strandad.

Blev ett inköp av en äldre mindre bil i fint skick, så värdeminskningen behöver jag inte lägga någon vikt vid, utan nu har jag ett fordon som står och kan användas vid behov samt till och från jobb.

Blir lite mer utgifter igen på en bil till, men så får det bli, en extra "säkerhet"

söndag 18 januari 2026

Sparmålet inför 2028



Sparandet till resor 2028 är nu uppe i 38%, japp skriver resor för tror det kan bli två olika, har strukit USA från planen då det inte känns aktuellt alls med tanke på allt som händer där samt hur det ser ut i omvärlden.

En solsemester till något lugnt ställe med god mat o dryck, samt en bussresa genom Europa med lite kultur och historia lockar. Två år kvar så finns gott om tid att planera.

onsdag 11 juni 2025

Eddies Dive Bar


Då var det dax, Run to the Hills, The Trooper, Killers, The Number of the Beast, Powerslave

Imorgon går tåget mot huvudstaden, 1:a klass, räkmacka och bärs, sen incheck på Quality Hotel Globen och några kalla på Eddies Dive Bar innan vi beger oss till 3Arena för härligt ös. Helt underbart.

Up the Irons!

söndag 8 juni 2025

Sparmålet


Vi har nu sparat ihop 30% av målet, sen var färden tar oss får vi se, USA lockar men känns lite sådär just nu. Finns många fina och intressanta platser att besöka, så kanske kan bli fler än ett resmål. Drygt 2 år kvar, så finns tid att bestämma resa.

fredag 6 juni 2025

Flyttlass


Ja då går flyttlasset om 3 veckor, ny lägenhet, samma område men en mindre, vi flyttade till en 5:a efter huset, men sen har stora dottern flyttat, vi bor ju toppen men onödigt stort, så nu dök det upp en fin 3:a i samma område så då tog vi den. Kommer bli jättebra, nyrenoverad och fin, och mindre att städa. Skönt att få ner hyreskostnaden också, då allt blir dyrare och dyrare, så lite mer deg kvar att ha skoj för :)

Flyttkartonger och oreda i hela lägenheten, mycket saker blir det. Har varit på återvinningen ett flertal gånger redan och även sålt lite, men snart så.

Det har gått bra med bara en bil i hushållet, har bara köpt enstaka bussbiljetter, så ingen större utgift på det, skönt.

Även nedräkning till semestern, 3 veckor med 12 arbetsdagar innan ledigheten kickar igång.

Förra månaden var sista med det avsagda åtagandet, blev några månader fler än jag egentligen tänkt, men nu är det bakom mig och tiden är min.

Ha en fin kväll så här på Sveriges Nationaldag!

onsdag 1 januari 2025

Gott nytt år!

 


Då har vi ett nytt och fräsch år framför oss! Hoppas på det bästa för oss alla. Gott nytt år!

tisdag 31 december 2024

Gott slut 2024


Ännu ett år har snart passerat, vi står på språng in i framtiden, 2025, vad väntar?

Önskar er ett underbart avslut på 2024!

torsdag 31 oktober 2024

Månadens köp

Sparandet till resa och lite annat för framtiden, följande fonder fick sig en köporder

Alfred Berg Nordic Index
Avanza Global
Avanza USA
Avanza Zero
PLUS Hälsovård Sverige Index
PLUS Småbolag Sverige Index
PLUS Teknologi Sverige Index
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Nordnet Europa Index
Nordnet Global Index
Nordnet Småbolag Sverige Index
Nordnet Teknologi Index
Aktiespararna Aktiv
Aktiespararna Direktavkastning

fredag 27 september 2024

Bokat o klart


Då var helgen kommen, fredag och arbetsveckan är slut, har hunnit med en sväng med dammsugaren och kört en tvättmaskin samt hängt upp det på tork. Har nu hällt upp en kall öl och slagit ner bakdelen i fåtöljen, tryckt in en cd skiva i spelaren och lyssnar på Iron Maiden.

Fick i veckan köpt biljetter till ovan, då de besöker Stockholm i juni 2025 för 2 spelningar, även bokat in hotell, så nu har vi lite skoj att se fram emot.

torsdag 26 september 2024

Avsagt mig


Ja då har jag avsagt mig åtagande 1, har funderat och gjorde idag slag i sak, så nu löper det på några månader sedan är det finito. Känns bra, dax för nya äventyr, eller bara slapp, det får vi se, oavsett, tiden är min :)

Min gratis period på kollektivtrafiken var idag över, så slog till på ett månadskort, har varit väldigt smidigt att åka buss, men får besluta för varje månad, men just nu känns det perfekt, regn o rusk, skönt att bara kliva på och bli fraktad.

Det har fungerat väldigt bra med bara en bil i hushållet, så det skall vi nog klara galant.

lördag 7 september 2024

Förändringens vindar


September månad är kommen och vi går mot hösten, dock känns det som sommar då värmen och solen hänger sig kvar.

Vi har gjort en stor förändring i vårat vardagliga liv, och sålt en av våra bilar. Vi borde klara oss med en bil i hushållet.

Vi bor med ca 15 minuters gångavstånd ner till centrum och ca 15 min gångavstånd till mitt jobb, så har traskat till och från jobbet denna veckan, men skall fixa iordning cykeln som står med punktering. Frugan har några mil till jobbet så hon får åka kungligt.

Ekonomiskt blir det mer pengar kvar i plånboken varje månad, som man kan göra lite annat skoj för, spara till resa, semester och gå ut och äta en bit mat.

Bilen har gått sparsamt, men är av nyare modell så service måste göras varje år ändå, så lite cirkus kostnader som vi nu kapat bort.

Drivmedel 6000:-
Försäkring 4600:-
Service 5000:-
Däckskiften 1000:-
Skatt 650:-

Ca 17000:- per år, sen tillkommer värdeminskningen och ev däck/reparationer.

Det blir nog kanon detta!