lördag 31 juli 2010

Hus vs hus

Idag skall vi åka och titta på ett hus, ett lite större hus än det vi har idag, med större tomt. Vi har inte tidigare pratat eller haft funderingar på att byta hus då vi bor relativt billigt och bra i vårat nuvarande, men på midsommar kom det på tal, då en kompis precis köpt huset bredvid hans gård, och i veckan ringde han och frågade, om vi var intresserade, intresserade av att hyra, så då har ju givetvis tankarna börjat mala. Huset ligger fint, stor tomt med mycket utrymme, få hus runt omkring. Huset ligger i samma samhälle där vi bor idag fast lite utanför, så det blir bara någon kilometer längre till skola och jobb.

Huset uppvärms idag med äldre vedpanna, vilken han ev skall byta ut eller komplettera med något annat, där får vi isåfall möjlighet att påverka vad vi skulle önska för uppvärmning. Där skulle vi ev kunna spara pengar på uppvärmningskostnaden, då vi idag har vattenburen elpanna, och vi förbrukar runt 22-23000 kW totalt per år.

Blir till att jämföra fördelar mot nackdelar, äga eller hyra? Fördelen med att hyra detta hus om rätt pris infinner sig och att det faller oss i smaken är ju att vi slipper lån, och slipper fundera på att renovera. Att vara skuldfri är ju en målsättning jag har, och att renovera kostar ju mycket pengar och tar mycket tid. Fler fördelar är ju att det är ett större hus med fler rum, kanske ett litet kontor till mig och ett riktigt sovrum till oss, idag har vi ett litet sned taksrum.

Vad ser ni för fördelar och nackdelar med att äga vs hyra? Tips och idéer tas tacksamt emot. Kommentera gärna!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

7 kommentarer:

Patrik Berggren sa...

Själv hyr vi hus sedan ca 10 år tillbaka då vi sålde bostadsrättsvillan.

Varför?

Just för att kunna vara skuldfria, bo extremt bra till lägre kostnad.

Idag bor vi strax utanför Västerås och det tar ca 15 min in till centrum/köpcentra, >300 kvm stort, 5 - 10 min promenad till egen brygga i mälaren till en kostnad om ca 12 000 kr/mån inkl. driften.

Huset har anor från slutet av 1600-talet, det finns 2 st mindre flyglar a 30 kvm stora, tomten ligger på ca 4 000 kvm

Ett liknande hus skulle inte vara aktuellt att köpa då priset skulle hamna väldigt väldigt högt.

Fördelarna är ju som du säger. Man slipper kostnader för renovering, dock kan man komma undan med billigare hyra om man själv väljer att renovera, gör jobbet själv.

När jag kan köpa ett liknande hus kontant, då är det läge för eget hus, inte förr.

nonhosonno sa...

Patrik: Tackar, ja att vara skuldfri och bo extremt bra är min melodi :) Kommer man sen överens om att vi gör lite jobb mot lägre hyra så sitter det ju som grädden på moset. Låter som ni bor hur kalas som helst. Kanon!

Jonas sa...

Jag håller med att det är skönt att vara skuldfri men samtidigt så är de ju väldigt fördelaktigt att ha en skuld i Sverige.

Köper du ett hus och betalar av topplånet så kommer du att ha en månadsavgift som är betydligt lägre än om du hyr. Om du planerar att bo där 10-20 år så kommer värdet på lånet att minska (inflationen) och värdet på huset öka.

Att amotera lånet känns betydligt bättre än att betala en hyra rakt ut i luften. Skatteavdraget på 30% av lånade pengar gör det heller inte sämre att ha ett lån.

Per Penning sa...

Jag förespråkar att äga sitt boende. Samtidigt så är det ett gyllene läge nu att sälja. :)

I am 2 GOD 4 U sa...

Jag förespråkar oxå att äga precis som Per påpekar. Dock undrar jag hur Per kan säga att det är ett gyllene läge för försäljning. Tokhöga priser, aldrig tidigare har ett så stort antal objekt var ute till försäljning och dessutom med en oerhörd konkurens under en räntebild som med hundraprocentig säkerhet komer öka "lavinartat". Att påstå att det är ett gyllene läge för försäljning framstår i mina öron som en fullständig okunskap eller så bedriver vederbörade en mäklarfirma ..

Per Penning sa...

Jag tycker det är skojigt med människor som ägnar sig åt att såga andra vid knäna, så som herr eller fru GOD. Dessvärre biter det inte på mig. :)

Att sälja och istället hyra sin bostad är helt rätt tillfälle. Priserna kommer att fortsätta ned under en längre period, är jag övertygad om.

nonhosonno sa...

Tack för era kommentarer, jag vill vara skuldfri men samtidigt äga :) Både äta och ha kakan. Har tänkt hela natten nästan. Jämför man husen och standarden så kommer vi spara lite pengar på att hyra, men på bekostnad av standarden, vi kan få högre standard på huset vi får hyra, men då kommer det visa sig på hyran. Vi har en del vi behöver göra med vårat eget, vilket är en nackdel om man ser till kostnaderna, men samtidigt får vi räkna på att huset vi kan hyra vs huset vi har, gör vi inget här heller så kostar det oss inte mer än det gör idag typ. Kommer vädra tankarna i ett nytt inlägg snart :)

Håller med Per om att skall man sälja så är det läge nu, om ett år tror jag priserna sjunkit.