torsdag 4 juli 2024

Pensionsålder


Ja när kommer man kunna börja lyfta allmän pension? Förutsättningarna ändras, pensionsåldern flyttas fram, och det kommer troligtvis ändras fler gånger frampå. Vad jag tycker? Det klär sig dåligt i skrift, men med ett hyfsat snällt ord, rövhattar!

Sparo har gjort ett bra inlägg om saken, in o läs.

Jag är en bit över 50 strecket, och med nya rikt åldrar hamnar nog min årskull runt 70 år innan man får börja lyfta allmän pension. Överheten önskar nog att man trillar av pinnen innan man får möjlighet att gå i pension.

Har du några planer för din pensionsålder, när hade du tänkt gå, och kommer du kunna?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är själv i tidiga 30 års åldern, sparar en del nu och jag har väl inget direkt uttalat mål egentligen kring pension. Men att behöva jobba hela vägen till 70 och möjligtvis några år till är ett big no no just nu för mig.

Så tanken just nu är att jobba senast till 60 senast och därefter se vad man helst gör med livet. Förhoppningsvis kan börsen utveckla sig väl de kommande 20 åren så portföljen växer sig större än beräknat. Men att gå >10 år innan i pension kräver ju absolut att man har ett stort privat sparande, det tillsammans med ett förhoppningsvis stort tjänsepensionssparande är vad jag hoppas kunna leva på primärt.

nonhosonno sa...

Tack för svaret. Du är ung så du har gyllene läge, håll i sparandet så kommer du ha fina möjligheter att göra som du önskar. Nä att behöva jobba efter 65 eller t.om 70+ är riktigt riktigt värdelöst.