torsdag 25 juli 2024

Kraschat mål


Ja världen, länder, Sverige, regler, lagar och samhällskontrakt förändrar sig, och därav kommer jag inte kunna uppnå mitt mål 2026, är ju bara att gilla läget och ändra sig efter det nya. Tråkigt och känns väl sådär, milt sagt.

Villkoren för en del av min avtalspension har med tiden ändrats, och går först nu att lyfta från 60 års ålder, samt att riktåldern ändrats, riktåldern för min årskull är nu 68 år, och kommer kunna lyfta allmän pension tidigast vid 65 år.

Får fundera och klura, en revidering och ett mer realistiskt mål kommer frampå.

Vill du gå ner i tid/sluta jobba tidigare, eller hur tänker du?

4 kommentarer:

Pandis sa...

Och det är väl därför vi alla är här, att kunna ge ett långfinger, nu "fula ord" jag i detta och lever livet som jag vill. Sedan har jag en bit kvar till att kunna göra det.....Men jobba heltid till 69, aldrig i "fula ord". Sedan klart att det är trevligt om det trillar in en slant i pension, men det extra kommer från min egen insats

Betalar av lån och sparar nu. Och hoppas om dryga 10 år har en trevlig summa investerad och inga lån, vid dryga 60 år.

nonhosonno sa...

Hejsan, tack för svaret. Japp långfingret :) Kör hårt det låter som en bra plan.

Karins ordöverflöd sa...

Gick i pension vid 65 års ålder och var hemma i tre veckor.
Hujedamej så tråkigt det var, gick tillbaka och jobbade två år till,
sedan kom corona på besök i hela världen och då rymde jag till
min stuga och blev en prepper. Lärde mig att laga mat ekonomiskt
och såg över allt som kostade pengar. Nu sparades det pengar kan du tro.
När coronasmittan lugnat sig en aning så ringde jobbet igen och så var
jag tillbaka igen.
Nu fyller jag snart 72 år och om jobbet ringer igen så tackar jag
inte nej.

nonhosonno sa...

Hejsan, ok :) ja då löste du det bra. Är ju ett bra upplägg med att ta pass när man kan och har lust.