söndag 1 januari 2012

Rivstartar

Jag rivstartar det nya året med ett inköp, ett inköp som förhoppningsvis skall visa vägen för ett av målen jag har med 2012, nämligen minskade inköp av film blu-ray och dvd.

Investerade i en NAS hårddisk ZyXEL NSA210 samt en D-link Boxee Box, inhandlade även ett trådlöst tangentbord och mus, kalaset slutade på 2827:-

Hur skall då denna "investering" hjälpa mig på vägen med "nyårslöftet", jo nu kommer då nätverkshårddisken serva samtliga enheter i huset, och där kan man då placera exempelvis film som man fått eller ärvt, sen är det bara att spela upp dessa filmer på vald källa, i stora tösens rum, allrummet eller genom Boxee boxen som kommer vara kopplad till stora tv´n, perfekt.

I Boxee boxen går det även att hyra film genom Headweb från 9:- så nu behöver det inte bli några mer filminköp för min del.

En annan sak som gjorde att jag slog till på köpet var att vi har idag endast en TV som är uppkopplad mot telia, och det är sällan det finns "plats" för oss vuxna att titta om vi önskar, döttrarna blir större och de vill givetvis se diverse skoj.

Att få tv kanalerna från telia till ytterligare en apparat kostar oss inköp av en manick på 1395:- samt en månadskostnad av 99,50 för ett tvillingabonnemang, och det kändes inte aktuellt.

Genom Boxee boxen kan man se massor av tv gratis, SVT Play, serier, Youtube m.m.

Ett uppkopplat 2012!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vad är vitsen med denna? Kan man se på hela utbudet av filmer tex på nätet oe what?
God fortsättning inför nytt börsår förresten
önskar
Rune

nonhosonno sa...

Tackar Rune, gott börsår på dig med.

Ja det skall finnas det mesta att se i film, serier, musik m.m. Dock ej Tv tablån, utan då SVT Play, TV4 Play osv.

Anonym sa...

Kan inte för mitt liv begripa hur du kan få detta till en besparing. Låter som ett impulsköp utan eftertanke. MEN kanske är det jag som inte begriper finessen fullt ut. Det du beskriver kan du ju erhålla "gratis" med en dator, vilket du bevisligen äger.
Hoppas dock jag missuppfattat och då ber jag om ursäkt om jag på något sätt trampat dig på tårna.

nonhosonno sa...

Nejdå du har inte trampat på några tår. Det går givetvis att diskutera om det kan placeras i besparingsfacket, det beror lite på hur man ser på det :)

Som jag ser det, besparingen vi gör är att filminköpen minskas samt att vi ej prenumererar på ett tvillingabonnemang, så jag köper teknik för 2500:- ett utlägg, men i andra ändan slipper jag en månadskostnad på 100:- och inköp av manick 1400:- för tvillingpaketet, samt slutar köpa film, vilket är värt allt mellan 0:- upp till säg 9000:-

Vi skulle kunna göra en liknande lösning med en dator, fast då måste jag köpa in en sådan, eftersom de vi har idag inte passar till det ändamålet, och då kostar det en större slant och det blir inte lika smidigt.

Långt svar :)