lördag 4 augusti 2018

Valkompasser

Det börjar dra ihop sig till val, kommun, landsting och riksdag. Har gjort diverse valkompasser på Aftonbladet, Expressen, SVT och TT.

Blir inte klok på mig själv, vet var jag har hjärtat, eller tror det iallafall, men det är inte alltid att "mitt parti" har samma inriktning, tankar och idéer som jag har.

Läser och följer debatter både lokalt och på riksnivå, blandad kompott från "mitt parti", vissa frågor stämmer överens med mitt tänk, andra inte.

Engagerar mig ju lite aktivt lokalt här och saken borde vara biff, men resultaten från Valkompasserna och då speciellt på lokal nivå säger annorlunda, det ställer till det och man får funderingar.

Vi har det bra, medellöner, villa, bilar m.m. så det går ingen nöd på oss, men man funderar ju och vill att framtiden skall vara fortsatt fin, barnen kommer växa upp och förhoppningsvis få egna barn.

Hur vill jag att Sverige och närmiljön ser ut för oss, våra nära och kära, skall se ut i framtiden?

Röstar jag rätt? Det är ju frågan det?!

Har ni klar för er var ni kommer lägga er röst?


*"mitt parti" är det jag röstat på tidigare, men vad det blir nu är ju den gyllene frågan som jag måste ta ställning till

8 kommentarer:

Marcus sa...

Glasklart. Får vara slut på den här cirkusen dom kallar regeringen nu.
Bara att hoppas att fler tycker som jag. Sossarna hade kanske klarat de hela bättre om inte kommunister och miljömuppar gjort allt för att sabba.

Frilosofen sa...

Intressant att du, trots valkompassens resultat, verkar ha bestämt dig förvilket parti som ändå är ditt. Tyder på att det är viktigare för dig att identifiera dig som något du egentligen inte är, än att rösta på de vars politik du håller med om. Detta identitetssökandet är så vanligt och sätter så många käppar i hjulet för människor. Jag ser det faktiskt som ganska skrattretande att så många människor har ”sitt parti” som de inte ens håller med i många frågor. Men det är väl bekvämt att outsourca tankeverksamheten och slippa ta ställning själv.

Marcus sa...

Jag var kanske otydlig.
Valkompassen stämmer mycket bra med det parti jag tänker rösta på.
O de e inte sossarna.
Menade bara att dom hade nog gjort jobbet bättre ensamma utan mp och v.

nonhosonno sa...

Tackar för era kommentarer!

Marcus: Gött att det är glasklart :)

Frilosofen: Jag menar med "mitt parti" det jag röstat på tidigare, men inte säkert att rösten hamnar där igen, det är det jag måste ta ställning till.

kalle sa...

Inget parti i 7-klövern förtjänar någonsin mer någon röst. Jag röstar MED, det vettigaste alternativet av alla. Tyvärr har de inte riktigt nått ut till allmänheten, delvis naturligtvis tystade av SVT (Statens Vänster Tv). Men jag hoppas att de iallafall når över 4% gränsen.

nonhosonno sa...

Hej Kalle, de har jag faktiskt ingen koll på alls, men skall googla mig fram, tackar!

Aktiepappa sa...

De där valkompasserna är lite roliga men jag har alltid hamnat på det parti jag tänkt rösta på så nu har jag faktiskt slutat göra dem. Har kopp på vilket parti jag kommer rässta på i september. Dock har jag svårt att tycka om någon av våra kära politiker. De visar gång på gång att de inte lever i verkligheten och att de tycker att vi väljare är dumskallar.

Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

nonhosonno sa...

Hejsan Aktiepappa! Kanon då är det bara att vara redo med valsedeln :) Ja många av dem lever inte som de lär :(