lördag 18 februari 2012

Billigare bränslekostnad?

Bensinpriset når nya nivåer, med ett riktpris på över 15:- litern, usch och fy. Det går inte att söndagsköra med sådana priser, eller?

Vår bensinförbrukning har efter div ändringar sjunkit med ca 40% och det känns riktigt bra, min förbrukning har minskat med 40% och frugans med 35%

Tidigare körde jag ju en törstig 3 liters V6:a och sen en nästan lika törstig 2.3:a, underbara bilar att färdas i samt sköna och roliga att köra, men dyra, både i bränsle och reparationer, så i somras blev det ju ett byte till en lite mindre bil, en 1.2 liters med 60 hästar, med en förbrukning på 0.55 helt underbart att tanka nu, skrattar varje månad, det blir dock inget gasande vid rödljus, bara tar mig från punkt a till b, men det går ju inta att få allt :)

Har även en scooter som drar typ ingenting, vilken fraktar mig superbilligt dit jag skall när vädret tillåter.

Frugan körde ju innan årsskiftet en Saab som kostade både i reparationer och bränsle, och nu rattar hon en liten skön Polo, på privatleasing.

Hur ser din bränslekostnad ut?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

3 kommentarer:

XO sa...

Vi lägger ca 2000-3000 kr på soppa i månaden. 3000 kommer vi nog bara upp i under sommaren men det beror på att jag har ett bilintresse och att vi kör båt en del båt under sommaren.

Det är mycket pengar men det är delvis därför vi jobbar för att kunna hålla på med våra intressen :)

Håkan sa...

Inlägget visar ju ganska klart hur mycket pengar det finns att spara på sina bränslekostnader.

Känns som många tittar för mycket på priset när det gäller bensinen. Visst är detta en viktig del men det finns mycket mer pengar att spara på att köra mindre eller ha en bil med mindre förbrukning.

Kör man varje månad 100 mil och priset går upp 50 öre och bilen drar 1 liter per mil blir det en ökning med 50 kr per månad. Kör du dock bara 90 mil varje månad och bensinen kostar 15 kr är det en direkt besparing på 150 kr i bensin och då räknar vi inte alla andra kostnader som tillkommer.

Hoppas att jag räknade rätt :)

nonhosonno sa...

Tackar för inputen :)