lördag 20 juni 2015

Ekorrhjulet


Det är inte många dagars ledighet som behövs för att jag skall börja fundera igen, fast tanken har gnagt hela våren typ, detta jagande, samma dag in och dag ut, väckarklocka tidig morgon, skola, jobb, prestera, pengar in, pengar ut. Fast i ekorrhjulet.

Tänk att få äga sin tid fullt ut, vakna behagligt utvilad, laga frukost och äta tillsammans, ta dagen som den kommer, fixa och dona med hemmet mitt på dagen, tvätt, städ eller vad man känner för, ta en promenad, läsa en bok, lyssna på musik, umgås, sen laga middag som alla kan åtnjuta tillsammans utan tidspress.

Har minst 20 år kvar i arbetslivet om man skall följa ramen, nästan så jag kräks vid tanken.

Hur skulle man klara sig utan 9-5 jobb, och bara jobba "extra" när och om man har lust typ, om man kapade alla lull lull utgifter, sålde en bil m.m. Lagar alla måltider, handla där det är mest prisvärt m.m. Huset bor vi relativt billigt i, vårt hem är vår borg.

Tänker tillbaks på när jag och frugan var i Karibien, och underbara semester och sol resor med familjen, upplevelser som berikar livet.

Allt detta kostar givetvis deg, så utan "jobb" hade det nog inte varit möjligt, jag vill alltså både äta och ha kakan? Fast har man tiden till sitt förfogande kan man ta billiga res imorgon resor, njuta av stunden, må gott, göra vad som faller dig in. Berika livet med allt gott som erbjuds.

Får ursäkta om jag gnäller så här, men ville bara vädra tankar och funderingar.

Livets regel nr 1, gör det som gör dig glad/lycklig!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

6 kommentarer:

kalle sa...

Visst går livet ut på att maximera lyckan!
Som tur är. Är lycka inte synonymt med materiella ting för mig!
Så lever ett enkelt liv i frihet, sen några år!

nonhosonno sa...

Tack för kommentaren. Härligt med friheten, mer värt än materiella ting!

minna sa...

Ungefär så lever jag nu. Lånen betalda. Äger huset jag bor i idag. Inga bolån. Det har varit en hård kamp. Det har varit litervis med tårar blandat med trippla jobb och studier. Men jag har nått mitt mål!! Nästan 5 års slit betalade sig...ingen semester, inga nöjen och köp stopp. 2-3 jobb. Både dag och natt och ibland bara 4 timmar sömn på ett dygn...men nu är vi mer fria....har inte jobbat på sex månader....bara njutit. Snart har jag studerat klart. Mitt drömmjobb. Bra betalt kommer jag att få. Allt går, bara man orkar kämpa. Man kan göra det halvdant eller kämpa som fan ett par år!

nonhosonno sa...

Hejsan! Roligt att höra ifrån dig, det var ett tag sedan. Underbart att du nått ditt mål, kanon, helt fenomenalt bra gjort!

Ja det är ju givetvis ett riktigt kämpande som krävs, bollar det i mitt huvud till och från hela tiden.

Du har inte funderat på att återuppta bloggandet?

Ha det gott och njut :)

minna sa...

Jag läser alla mina favvo bloggar, men har ingen lust att skriva själv! Är så inspirerad av livet just nu och här. Ikväll sitter jag på min brygga i en vilfåtölj och blickar ut mot havet och vinkar mot finlands färjan som precis åkte förbi. Livet är härligt. Sol och bad. Mycket spenderas i trädgården där vi snart är helt självförsörjande på grönt, potatis och höns har vi också så vi har gratis ägg!! Det är helt fantastiskt! Kanske börjar blogga igen när den här nykärleks känslan till livet klingar av lite!! Hihihi. Vill blogga om hur man blir mer självförsörjande och tar ansvar för sitt eget liv. Att inte behöva vara beroende av elbolaget utan ha egna solceller som vi har på hela taket osv....tills dess läser jag mina favvo bloggar!

nonhosonno sa...

Det låter underbart, brygga, vatten och lugn och ro. Perfekt att kunna bli självförsörjande!

Skönt att sitta och mysa och läsa bloggar :)