torsdag 17 augusti 2017

Nyare bil

Ja om några månader lämnar vi tillbaka frugans privatleasingbil, ett koncept vi använt oss av nu i snart 6 år, men nu är det slut. Tanken var ju att använda min 20 år gamla bil istället, men stötte på lite patrull här i början av sommaren, det visade sig att golvet var lite dåligt, och efter lite meck uppenbarade sig helt plötsligt asfalten inifrån kupén, så det blev lite surt.

Har tittat runt lite på bilmodeller runt 2010 och i polo/golf storlek, finns en hel del runt 50-70 tusen att välja på.

Helt plötsligt när jag kollade blocket dök bilen upp, en fin pärla med lagom mil på mätaren, efter ett samtal blev det ett besök och en provkörning, och efter en stunds fundering slog jag till.

Vad blev det för ny bil då?

Ja det blev givetvis en Saab, en 19 år gammal :) Saab 9000 -98 Classic, fint skick, få ägare, nybesiktigad och ett inköpspris strax under 10 tusen.

Min 20-åring får nu agera donatorbil, några delar jag nyligen bytt kan jag nu plocka över om det behövs.

Sett till milen och bilens skick kan jag nog ratta denna nya skönhet i ca 4 år utan större problem, vilket gör att vi kommer hyfsat billigt undan några år framöver.

Vad tycks, bra eller dåligt val?

3 kommentarer:

Lisbeth sa...

Bra val ekonomiskt låter det som. Att klara sig på en bil är väl det mest lönsamma. Kan man sen ha en gammal bil som redan förlorat sitt värde så är det ännu bättre.

Och verkligen win win att du kan plocka bra delar från den du skrotar.

Money Cowboy sa...

Riktigt bra jobbat att ha kunnat köra runt med en 20 år gammal bil. Bil ger frihet och är samtidigt en löjligt stor kostnad. Lösningen på miljöproblemen är inte att beskatta bilar och biltillverkning, lösningen är att a) ordna bättre alternativ och b) satsa på forskning. Sverige hade kunnat komma mycket längre med båda frågorna.

Men bra jobbat med val av bilar!

nonhosonno sa...

Tack båda för kommentarerna.

Ja bilar är ett svart slukhål ekonomiskt, så detta känns bäst, så även om man får lägga några tusen på rep blir det ändå billigare än att köpa nyare och dyrare, samt "snällare" mot miljön att använda bilar/produkter så länge det går än att hela tiden kassera och producera nytt.

Jag gillar komforten i Saab och de är trots sin ålder "krocksäkra" om olyckan skulle vara framme.