fredag 7 juli 2017

Id kapad



Fick ett samtal i veckan från ett betalningsföretag, det gällde några köp, och frågan var om jag hade shoppat lite dagen innan, nja inte direkt svarade jag, Blev lite frågor om jag kände igen en viss e-post och telefonnummer, jo, e-posten var en jag använde vid typ Internets begynnelse men telefonnumret kände jag inte igen.

Nu var det så att någon använt sig av mitt personnummer, denna gamla epost samt telefonnummer och shoppat fett, närmare bestämt för 50 papp. Roligt samtal, not. Fakturorna ligger nu bestrida och utredning pågår.

Har polisanmält händelsen, kontaktat vårt försäkringsbolag som spärrat mitt personnummer hos diverse kreditupplysningsföretag, samt varit inne på Svensk Digital Handel och spärrat mig där. Varit i kontakt med både Eniro samt Hitta och fått bort mina uppgifter från deras tjänster. Ändrat lite lösenord för säkerhetsskull och gått igen det mesta känns det som. Även lämnat fullmakt till mitt försäkringsbolag för fortsatt hantering.

Vid lite efterforskning i mina papper visade det sig att telefonnumret tillhört oss genom en ip telefoni vi knappt använt och som är avslutad sedan en tid tillbaka.

Är dock tacksam att det plingat till någon typ av varningssignal hos betalningsföretaget och dom kontaktade mig, så det inte vart än värre. Nu är dock inte faran avblåst då det kan dröja innan allt kommer upp till ytan, det kan ju ha shoppats på andra ställen eller gjorts andra saker.

Idag blir det ett flertal kalla, inte för att fira utan för att rensa, mycket i skallen.

Det finns många svin där ute! Slaktmask? Ja, om jag fick bestämma.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Trist! Du som blivit utsatt har säkert också
läst på lite sent omsider. Så har du tips på åtgärder för att förebygga detta?

Anonym sa...

Hur kan det vara möjligt att shoppa loss i en annan persons namn med enbart personnummer, mobilnummer och epostadress? Sjukaste jag hört, precis som kommentaren ovanför, hur förebygger man detta?

nonhosonno sa...

Tack för era kommentarer. Ja det är helt galet att det går att göra. Är inte på topp för tillfället, återkommer när jag känner mig "piggare"

Lisbeth sa...

Men fy, verkligen min mardröm för jag inser också att det är mycket troligt jag någon gång kommer bli utsatt för det...

Sparo sa...

Slaktmask är en intressant påföljd. Själv är jag förtjust i stupstock och stegling. Lycka till hur som helst!

nonhosonno sa...

Tack! Stupstock och stegling funkar oxå :)

Money Cowboy sa...

Det sjuka är att det föreligger någon sorts omvänd bevisbörda. Bara för att det handlas med nägorlunda rätt uppgifter kan man bli betalningsansvarig. Snacka om att lagstiftarna inte har hängt med.

nonhosonno sa...

Ja riktigt sjukt!