Då var det åter helg, en arbetsvecka har passerat, och vi är nu inne i november. Dagarna går snuskigt fort, bara 7 veckor till jul!
När en utgift är klar kommer en ny, räkningen på elpannan dök upp i veckan, 4450:- lite mindre än jag räknat med, vilket alltid är trevligt, så jag skickade in uppgifterna till vårt försäkringsbolag, då vi skall få lite hjälp.
Allt frid och fröjd, tills igår, då frugans bil började låta underligt "tjuter" vid koppling, efter konsultering idag med vår mekaniker kom vi fram till att det troligtvis är ur trampnings lagret och i värsta fall även kopplingspaketet. Skoj värre. Blir till att lämna in den nästa vecka och hoppas på det bästa. Alla dessa utgifter, det är nästan så man kräks.
Igår när frugan ringde och berättade om oljudet gick luften ur, och jag kände bara, wraaaaaaa, dessa skitbilar, nu får det vara nog, nu får det bli privatleasing, hyra bil, för nu vill jag inte laga mera.
Satt igår kväll och kollade olika erbjudande, då jag sett reklam för VW Polo all inclusive från 1980:- i månaden, och då ingår allt förutom skatten. Hittade även Hyundai, Kia och Seat mellan 2000-2500:- i mellan 2-3år. I stundens hetta!
Nu blir det ju till att laga upp den, men frågan kvarstår, skall man fortsätta med gamla bilar och laga, eller skall man kanske "leasa"?
Någon som leasar och har erfarenhet? Är det förkastligt rent ekonomiskt eller är det kanske en ekonomisk vinst?
Läs även andra bloggares åsikter om bilar, leasa, privatleasing, reparation, reparationer, utgifter
4 kommentarer:
Hur mycket betalar man i skatt på leasingbilar?
Om det är 30% så landar Kia`n på ca 2500 kr i månaden. Det är 30 000kr på ett år. Det kanske är bättre att köpa en billig bil för ca 15 000 kr. Om du hittar fina exemplar som är "gubbkörda" tror jag du vinner på att köpa gamla bilar i längden.
Å andra sidan drar nyare bilar mindre bensin så det beror nog också på hur långt Ni kör varje dag.
Mvh //Ekonomisk Trygghet
Skatten är inräknad i priset, så på Polon blir det 24-25000 per år. Vi kör ca 1500 mil per år.
Har man lite tur med gamla bilar blir det billigast helt klart, men nu känns det som det varit mycket, tråkigt att betala reparationer :(
Vi leasar min mans bil. En toyota yaris. Det fungerar bra, men det är en förlustaffär vad jag kunnat se, iallafall om man räknar på att man amorterar av den kraftigt och sedan har ett visst värde när man säljer den. Men det passar oss just nu, månadsavgiften är ganska låg och det är bara att köra. Vid årskontrollen som ingår bytte de allt inklusive torkarblad och spolarvätska. Det är lite trevliga detaljer. En sak man får tänka på är att man bara får köra 1000 mil per år på det avtalet som vi har. Och att avtalet baseras på rörlig ränta.
Tack för inputen Angelica. På Polon ingick 4500mil på 3 år, sedan blev det extra.
Kanon att få torkarblad och dyl, bara tuta och köra då :) Men visst det kostar nog mer än att äga den själv. Vad betalar ni i månaden?
Skicka en kommentar