lördag 18 januari 2014

Utgift!

Dagens spel blev 50:- på en V75 andel, 25:- på en annan V75 andel, 26:- med jobbet på fotboll samt lotto och 90:- på ett enskilt spel vinnare/plats på en häst. Total insats 191:- och resultatet blev 16:- tillbaka på travet, vilket skall delas, har inte rättat lotto raden, men ingen har ringt så räknar med förlust även där.

Nästan 200:- bortslösade, nerspolade i toaletten, inte bra! Även små spel blir pengar, stora pengar om det blir återkommande, nu var de 90:- på vinnarspelet ett infall och inte tänkt, men det andra som jag är med på blir runt 100:- i veckan och således 400:- per månad, en återkommande utgift.

Måste varje år vinna 5000:- för att det skall gå jämt ut, eller jobba 4 timmar i månaden för att täcka kostnaden. Tittar man på det med öppna ögon är det en riktigt dålig "affär", spelar man inte kan man inte vinna, men i ärlighetens namn, hur ofta vinner man? Även fast jag anser mig vara en travkännare och hyfsat duktig på fotboll så vinner jag väldigt sällan, visst jag har dragit in några mellan stora vinster, men pengarna försvinner fort om det är långt mellan vinsterna.

Jag måste se det som en "nödvändig" utgift som nöje samt för att vara med och möjlighet att vinna, för jag tror inte jag kan sluta helt med att spela, tycker ju att det är väldigt roligt och en trevlig gemenskap.

Spelar du, och i så fall för hur mycket per vecka?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

4 kommentarer:

Tuxie sa...

Då jag inte tror på ödet, religion, astrologi, tur eller andra vidskepligheter så låter jag statistik och sannolikhetslära styra mina investeringar. Grovt förenklat, om något har större sannolikhet att ge vinst än att ge förlust över tid så är det en bra investering. Kombinerar man många sådana investeringar så blir sannolikheten hög att man går med vinst över tid. Hur är det med spel på hästar? Har du sannolikheten på din sida?

nonhosonno sa...

Tack, bra förklarat, tänker man så i många saker blir besluten lättare.

Jag kan snabbt konstatera att jag ej har sannolikheten på min sida gällande spel på hästar, och spel överlag.

Tuxie sa...

Just det. Jag vill ändå tillägga att jag inte tycker att allt man lägger pengar på måste vara en investering. Jag köper t.ex. TV-spel och annat som varken är nödvändigt eller som jag förväntar att ska leda till inkomst eller sänkta utgifter men som jag upplever att höjer min livskvalitet.

Om du tycker att det är kul att lägga lite pengar på gambling då och då för att det är din hobby så bör du kunna unna dig det lika väl som något annat. Men se det då som en hobby och eventuell vinst som en ren bonus. Att spela är inte att investera. Hade oddsen varit till din fördel hade det inte funnits några spelbolag.

nonhosonno sa...

Ja det får ses som en liten hobby, ett trevligt helgnöje.