tisdag 7 januari 2014

Nettolön

Har satt upp målet med krediterna på insidan av ytterdörren, spaltat upp månad för månad, skuld nu och sen bara fylla på inbetalningarna, så att vi ser det varje dag!

Lite ändringar vid årsskiftet gör att min nettolön blir något högre nu när lönen trillar in på kontot i slutet av månaden. Det femte jobbskatteavdraget gör att jag får ut ca 180:- mer per månad, sedan har arbetslöshetsavgiften tagits bort från medlemsavgiften från a-kassan, vilket för min del skall göra 160:- per månad.

För frugans del är det lite svårare att räkna då månadsinkomsten skiljer sig till och från, men runt 150:- mer netto per månad, samt 55:- på medlemsavgiften.

Totalt rör det sig om runt 550:- mer per månad som vi förfogar över, givetvis ett tacksamt tillskott, dock är min åsikt att skattesänkningen gör sig bättre hos staten och det gemensamma, välfärd som skola och sjukvård.

För att inte söla bort hela pengahögen har jag höjt månadsdragningen till buffertkontot med 100:- per månad samt beslutat att amortera ytterligare någon hundring på krediterna.

Vill du kolla hur din skatt blir finns en räknare på sidan räkna.net

Hur mycket mer netto får du?

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag litar mer på mig själv än på staten, men jag förstår att andra tycker att staten är bättre än dom själva på att ta hand om sig själva.

nonhosonno sa...

Jag litar på mig själv oxå, men välfärd är svårt att sköta själv. Skola, sjukvård, äldrevård m.m.