lördag 4 augusti 2012

Budget jobb

Vi har pratat om att byta ut vår ytterdörr, inget som vi lagt in i budgeten, men som funnits i våra tankar ett tag. Den som sitter där installerades nog någon gång på 70-talet och har gjort ett bra jobb, börjar dock bli sliten med tveksam energifunktion.

En ny dörr kostar allt mellan 4000:- och oändlighet känns det som, beslag, cylinder och tillbehör går loss på ett antal tusen till, så säg att man köper en dörr mellan 5000-9000:- och lägger på 3000:- för tillbehören, sen behöver man anlita någon som hjälper till med monteringen och gör plåten runt karmen då vi har plåt beklätt hus, en kostnad på några tusingar minst. Vi hamnar säkert totalt i spannet mellan 10000-15000:-

Fick ett litet ryck när jag gick här och inspekterade källarfönstret jag målade häromdagen. Letade upp burken med lasyr jag använde förra sommaren när jag fixade hus fönstren, det fanns en skvätt kvar :)

Har således roat mig kungligt idag med att rengöra och lasera ytterdörren, den blev inte som ny, men riktigt, riktigt bra. Frugan tyckte det blev supersnyggt! Det som återstår är att försöka byta ut gummilisterna runt karmen så blir den kanske lite mer energibesparande oxå. Känns som den får sitta ett antal år till.

Ett budget jobb som sparat oss en hel hög med pengar :)

Har du gjort någon besparing idag?

Läs även andra bloggares åsikter om 

2 kommentarer:

minna sa...

Smart gjort. kul när man kan fixa till det själv. själv tjänar jag en massa pengar idag. jobbar 8-21. Så det är väl en sorts besparning?

nonhosonno sa...

Tackar, har tittat några gånger extra idag på dörren, nöjd :)

Japp helt klart en besparing, då du är på jobbet istället för hemma med möjlighet att bränna kulor. Långt pass oxå så många sköna cash in i plånboken!