tisdag 17 juli 2012

Fastränteplacering

Har idag fixat lite med barnens sparpengar, sålde av deras fonder i slutet på förra veckan, pengarna var placerade i Nordea Indexfond Sverige. Jag tycker det är svårt med börsen just nu, iof alltid :) men just nu känns det extra svårt, vilket håll kommer det gå åt?

I väntan på bättre tider och tills jag funderat klart så startade jag en fastränteplacering, låser pengarna i 3 månader till en ränta på 2,55% det finns givetvis bättre räntor där ute, men för att slippa flytta över pengarna till annan bank/institut valde jag detta.

Känner mig nöjd över beslutet, ränta på ränta blir som bekant mycket pengar över tid, nu är det inga större summor det rör sig om, men många bäckar små, så när töserna blir stora är det lite hjälp på vägen, kanske till körkort eller hjälp till handpenning på lägenhet.

Vad tycker du om fastränteplacering?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

8 kommentarer:

Anonym sa...

Hej,
Jag gillar verkligen fastränteplaceringar.
Visst, avkastningen kanske är lägre men man sover gott om natten och avkastningen blir det som utlovats. SBAB etc är ju trevligt, för övrigt med 3% ränta och fria uttag.

Hade cirka 100k som jag för en tid sedan skulle placera. Hade haft dem i min banks fasträntekonto (3 mån låst, till 2,65%) och rena aktiefonder var uteslutet, jag ville ha en tryggare placering så jag valde en mix mellan räntefonder och företagsobligationsfonder.
Valde att placera 10k i 10 olika fonder, t ex

AMF Räntefond Lång
Spiltan Räntefond
Nordea European Corporate Bond Fund
Nordea Obligationsfond icke-utd
Nordea US Corporate Bond Fund
SEB Corporate Bond SEK - Lux ack
SEB Företagsobligationsfond Flexibel SEK Ack
SPP Obligationsfond
m fl

På så vis sprider jag risken om någon företagsobligationsfond skulle gå sämre en tid, men över tid har de nästan alltid en utveckling på minst 5-6% per år. Placerade dem på ett ISK-konto, vilket gör att även avkastningen på den tryggaste placeringen, Spiltan Räntefond (3,1% sista året) blir fördelaktig jämfört med att ha dem på bankens konto och skatta för avkastnigen/räntan som blir.

=)

enkla snabba pengar sa...

Jag tror du gjorde helt rätt att sälja nu. Du påminde mig att jag borde tag tag i detta och göra samma sak.

john sa...

När ni skriver vad det är för ränta på era sparkonton, räknar ni med beskattningen då?

3% i ränta låter ju ganska bra men efter att skatten på 30% har dragits blir det genast en mycket sämre placering.

Mvh
Ekonomisk Trygghet

nonhosonno sa...

Anonym: Tack för inputen, intressant, kanon!

nonhosonno sa...

enkla snabba: Ja det känns helt rätt :)

nonhosonno sa...

john: Ja staten skall ju ha sitt, de små rackarna!

Anonym sa...

Såg att pengarochcash gjort samma sak för ett tag sedan. Tror det är ett klokt beslut nu.

nonhosonno sa...

Anonym: Ja han placerade en fin hög pengar där :)