söndag 13 juni 2010

Utländska aktie tips?


Skulle vilja ha lite tips på spännande utländska aktier med utdelning, era erfarenheter, tips och råd, ja tack :)

Har tittat sedan tidigare på bl a Realty Income och nu när mitt Avanza Bas är igång så är jag redo att ta mig an lite Amerikanska aktier, med utdelning några gånger om året, så min passiva inkomst växer.

Har funderat en hel del på BP, och all turbulens som gjort att kursen rasat, den dagen när allt löst sig borde kursen kunna göra portföljen riktigt glad, fast vem vet? Det finns ju många frågetecken där ute! Var skall man handla BP, New York eller London? Fördelarna New York vs London, någon som har tips eller åsikt?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

8 kommentarer:

Magnus från Dollarkursen.com sa...

Coca-Cola!

Anonym sa...

Förutom KO kan du även titta på PG, JNJ och MCD. Sen finns Palmolive och Kimberly Jag har även siktet inställt på Kraft och Nestle. Dessutom finns t.ex de kanadensiska bolagen (fd. truster) Innergex och Brookfield som har ursprung ur vattenkraft. Tyvärr är utdelningen inte 10% längre och utdelningstillväxten är nästan obefintlig, men kan ändå vara av intresse för att bredda en portfölj.

/Erik

Anonym sa...

En sak som kan vara bra att veta: Om inte kongressen i USA gör något innan nyår, så kommer skatten på utdelningen från amerikanska aktier landa på nästan 40(!!) procent. Kan vara bra att ha i åtanke samt att hålla utkik efter artiklar gällande detta.

//Calimero

nonhosonno sa...

Tack för tipsen Magnus och Erik, skall kolla upp era förslag.

Calimero: Ok oj det visste jag inte, gäller att hålla koll på det då, tack för tipset.

john sa...

Calimero, kommer detta innebära att även skatten på amerikanska aktier som man har i en Kapitalförsäkring kommer att höjas?

#Nonhosonno
Det finns många stora amerikanska bolag som delar ut 4ggr/år (Anonym har ju nämnt några här ovan). 30 bolag som delar ut 4ggr per år hade givit dig 120 st utdelningar per år =) Fin Ränta-på-ränta-effekt där!

//EkonomiskTrygghet

nonhosonno sa...

john: ja jag läste ditt trevliga inlägg om bombmattan, kanon :)

J sa...

Sampo, Diageo, Frontline, WWE, Veolia, UPM, OneBeacon. http://enentreprenors.blogg.se/2010/march/tarta-pa-tarta.html

nonhosonno sa...

J: tackar :)